Tuesday, January 5, 2010

show less skin is better


ini ada satu kajian di barat yg menarik perhatian sy. pengkaji ini menunjukkan gambar wanita2 dgn pelbagai tahap keseksian pakaian mrk (dari yg tutup seluruh badan hingga yg tak berpakaian) kepada sekumpulan lelaki. kajian menunjukkan bahawa, semakin tinggi darjah pendedahan keseksian wanita di dalam gambar itu, semakin tinggi peluang wanita2 tersebut dimasukkan oleh subjek lelaki ke dalam kategori - a potential casual sexual partner. menariknya, semakin wanita itu menjaga penampilannya (show less skin) semakin tinggi wanita2 ini di nilai sbg kategori - a long partner.

sbgmana diketahui umum, lelaki adalah makhluk visual, segalanya ttg wanita bermula dari pandangan mereka. jadi gadis2 sekalian, peliharalah pakaian anda agar maruah dan pandangan lelaki terhadap anda pun terpelihara seadanya. jgnlah nanti, disalahkan lelaki 100% kerana mempersendakan kita atau mempermainkan perasaan dan body saja sedangkan, jika diperhalusi, diri juga mungkin ada salah silapnya - mengiklankan diri sehingga menghantar signal yg tak sepatutnya (murahan).

kajian ini juga menunjukkan bahawa lelaki sukar memberikan tumpuan terhadap komunikasi dgn wanita seksi kerana fokus mrk terganggu oleh visual tubuh badan mrk (yg sexy of course). lagi moralnya disini, jika anda mahu lelaki mengenali diri anda dgn lebih baik, jgn dedahkan yg tak sepatutnya kerana dikhuatiri menganggu konsentrasi mrk utk mengenali anda dgn cara yg lebih baik - berkomunikasi. so jgn salahkan lelaki 100% kerana memandang pd tempat tak sepatutnya (ditempat2 tertentu pd badan anda of course) serta tidak fokus kerana - anda mungkin penyebabnya.

note: fikirlah, kerana sygkan makhluk bernama wanita maka allah perintahkan kita menutup aurat. kerana tidak mahu wanita dipandang atas nafsu semata2. jadi, jika ada yg memandang seksi itu satu kebebasan, fikirlah semula. kebebasan apa namanya kalu dgn keseksian itu lelaki memandang anda lebih kerana nafsu dan bukan dalaman dan diri anda sebnr.

1 comment:

Maiyah said...

juling mata den kalo tgk keseksian yg melampau huh!

Kos Hidup 2023 - Kerasnya Hidup Tahun Ini

Sesungguhnya tahun 2023 memang terasa sekali KERASnya kos hidup Keluhan di luar sana adalah real  Saya sendiri merasakannya Walaupun dua-dua...