Friday, January 22, 2010

Raja dan Empat Isterinya


Pada satu masa dulu...ada seorang raja yg sangat kaya dan mempunyai 4 isteri. baginda paling sayangkan isteri ke4 dan dia selalu mendapat layanan terbaik dan diberikan barang yang indah-indah belaka. dia juga sayangkan isteri ke3 dan selalu menunjuk-nunjuk isteri ke3 kpd raja2 yg lain utk bermegah-megah. tapi baginda selalu khuatir isteri ke3 ini suatu hari nanti akan pergi meninggalkannya. Dia juga kasih pada isteri ke2 kerana isteri ke2 selalu menjadi teman berbual, bertimbang rasa dan sabar terhadap baginda. bilamana ada masalah, baginda selalu mengadu kepada isteri ke2. isteri pertama baginda seorang yg sangat setia dan memberi sumbangan besar utk memakmurkan negara dan kekayaannya. akan tetapi, baginda tidak menyintai isteri pertamanya dan walaupun baginda sedar betapa sayangnya isteri pertama baginda itu, tapi dia jarang sekali menyedarinya.



satu hari, baginda jatuh gering. baginda tahu hayat baginda tidak akan lama. baginda pun berkata kpd isteri ke4, 'adindalah yg kanda paling sayang, kanda bagi adinda pakaian yg indah2 dan kehidupan yg mewah. kekanda akan mangkat tidak lama lagi, sudikan menemani kekanda?' isteri ke4 baginda berkata, 'tidak mungkin!' dan terus berlalu pergi tanpa sepatah perkataan pun. baginda benar2 kecewa dengan jawapan itu. sptnya hati baginda dicucuk dengan pisau yg tajam.

baginda lalu berkata kepada isteri ke3 nya, 'kekanda mencintai adinda seumur hidup ini. skrg kekanda akan mati, apakah adinda sudi menemani kekanda?' 'Tidak!' jawab si isteri. 'Kehidupan ini terlalu bagus utk dilupakan begitu saja. jika kekanda mati, saya akan berkahwin semula.' Hati baginda sayu mendengar kata-kata itu.

baginda lalu bertanya kepada isteri ke2, 'Adinda tempat kekanda selalu mengadu, tempat mendapatkan pertolongan, adinda selalu disisi bila diperlukan. bila kekanda mati, sudikah adinda ikut serta menemani?' 'maafkan adinda kekanda,' jwb si isteri. 'adinda tak dapat membantu kekanda pd saat ini. 'paling tidakpun, adinda akan menyusuri mayat kekanda ke kuburan.' baginda merasa sangat kecewa.

tiba-tiba satu suara berkata, 'saya akan menemani kekanda dan akan ikut kemana saja kekanda pergi.' baginda pun menoleh utk mencari suara itu. di situ, baginda melihat isteri pertamanya, yg kurus kering kerana kurang makan. dgn nada yg kesal, baginda berkata, ' kekanda menyia2kan waktu yg ada utk isteri2 yg lain. kekanda seharusnya menjaga adinda dgn lebih baik.'

setiap kita mempunyai '4 teman' kehidupan, yg ke4 itu tubuh badan. walau betapa byk pun yg dilaburkan utk tubuh badan, ia akan meninggalkan kita bila kematian tiba. ke3 itu adalah harta benda yg kita miliki, yg kita suka pamerkan, banggakan, dan tunjukkan kpd orang lain. bila kita mati, maka harta benda itu semua akan menjadi milik orang lain.

yg ke2 itu adalah keluarga dan kawan2. tidak kira betapa mrk menghargai anda, mrk pasti juga tak mampu menemani bila tiba saat kematian. yg pertama itu adalah 'jiwa'/roh. jiwa selalu diabaikan demi mengejar keseronokan, kekayaan dan kemegahan. jiwa dan roh lah yg kekal bersama ke akhirnya. kuatkan ia dgn amalan kebaikan, moga roh dan bekalannya cukup kuat utk mendepani kehidupan akhirat.

1 comment:

Maiyah said...

menarik.. yg pertama adalah yg mnyayangi

Kos Hidup 2023 - Kerasnya Hidup Tahun Ini

Sesungguhnya tahun 2023 memang terasa sekali KERASnya kos hidup Keluhan di luar sana adalah real  Saya sendiri merasakannya Walaupun dua-dua...