Friday, January 29, 2010

15 hari pun boleh hidup??


Walaupun misi menyelamatkan mangsa gempa di Haiti dah pun dihentikan, tapi msh ada lagi kisah2 di suratkhabar ttg survivors yg msh hidup, walaupun dah 15 hari terperangkap. As qouted by pakar2 runtuhan dan bencana alam nie, ia sesuatu yg luar biasa bagi mangsa utk terus hidup lebih 10 hari. Sbb tu misi dihentikan sejak bbrp hari lalu. Tapi, masih ada lagi yg berjaya diselamatkan dan hidup. Amazing!

Pada sy ia ada kaitan dgn survival dan kehidupan sukar msykt Haiti. Umum mengetahui mereka terdiri dari golongan yg miskin dan menjalani kehidupan sukar, even sebelum berlaku gempa lagi, maknanya hidup sukar itu adalah permainan hidup mrk. Agaknya, badan mrk dan jiwa mereka dah terbiasa dgn kesusahan jadi mrk blh bertahan lebih lama dari yg djangkakan. Kalu kita kaitkan pulak dgn pelajaran hidup, sy fikir melalui dos2 kesusahan pd tahap yg wajar adalah penting utk mendidik jiwa utk menjadi survivor. kesusahan, kdg2 tak spt kita jangkakan, pahit memang tapi disebalik itu ia mendidik jiwa dan hati dan raga lebih kuat dan lasak mendepani kesusahan. org yg biasa susah jrg mengeluh dan tidak mudah bagi mereka berputus asa. tapi jiwa yg selalu senang dgn kemewahan dan segala kemudahan, yg jarang sekali ditimpa kesusahan, akan mudah patah semangatnya jika ditimpa kesulitan.

oleh itu, jika sesekali ditimpa kesulitan hidup, anggaplah ia satu pendidikan yg berguna buat mengelokkan jiwa agar lebih kental. jgn terlalu memanjakan diri sehingga jiwa tak mampu untuk hidup susah.

1 comment:

Maiyah said...

setuju sgt.. mrk yg dah biasa dgn kesusahan akan kuat kalo hadapi masalah sbb mrk dah terbiasa.. jiwa mrk kental sbnrnya

Kos Hidup 2023 - Kerasnya Hidup Tahun Ini

Sesungguhnya tahun 2023 memang terasa sekali KERASnya kos hidup Keluhan di luar sana adalah real  Saya sendiri merasakannya Walaupun dua-dua...