Thursday, September 10, 2009

Tiada mampu berdusta

Di dunia ini, manusia yg bijak menipu bisa saja melepaskan dirinya dari kesalahan. Malah keadilan dlm institusi kehakiman itu sendiri boleh dimanipulasi oleh orang2 yg bijak memahami percaturan perjalanan dan proses perbicaraan mahkamah. Berapa byk kes yg pernah didengar di mana seorang yg tidak bersalah dihukum penjara bbrp tahun sblm pesalah sebenar tertangkap, yg bersalah tapi tidak disabitkan kerana tidak cukup bukti dan sebagainya. Sungguh, ini menggambarkan kelemahan kita sbg manusia dlm melakukan pengadilan. Namun, sifat keadilan Pencipta itu sentiasa ada, sungguh mahkamah keadilan akhirat itu seadil2 neraca timbangan, tidak tersembunyi walau sedikit pun dari pengetahuan Allah. Pd saat itu bersaksilah malaikat2 pencatat malah tubuh badan ini sendiri akan menjadi saksi akan segala apa kita perbuat. Bagaimana bisa lagi menipu???

Janji Allah akan pengadilan yg benar:

Dan kami pada hari kiamat akan mengadakan timbangan yg adil, sehingga seseorang tidak akan dirugikan barang sedikit pun, dan kalu ada perbuatan sebesar biji sawi pun, nescaya akan kami kemukakan kepadanya dan cukuplah kami sebagai penimbang. Al-Anbiya ayat 47.

Dan timbangan pada hari itu adalah kebenaran (keadilan), maka siapa yg berat timbangan kebaikannya, maka itulah yg beruntung. dan barangsiapa yg ringan timbangan kebaikannya, maka itulah orang2 yg merugikan diri sendiri, disebabkan mrk selalu mengingkari ayat2 kami. Al-Araaf, ayat 8-9.

Kita sentiasa diperhatikan dan disaksikan:

Bagi manusia ada malaikat2 yg mengikuti bergiliran, di muka dan dibelakangnya, mereka menjaganya atas perintah Allah. Ar- Rad ayat 13.

Apakah mereka mengira, bahawa kami tidak mendengar rahsia dan bisikan2 mereka? sebenarnya kami mendengar dan utusan-utusan (malaikat) kami selalu mencatat di sisi mereka. Az-Zukhruf ayat 80.

Padahal sesungguhnya bagi kamu ada malaikat2 yg mengawasi pekerjaanmu, yg mulia disisi Allah dan mencatat pekerjaan2mu itu. mereka mengetahui apa yg kamu kerjakan. Al Infithaar ayat 10-12.

Setiap kita ada buku rekod:

Inilah kitab (catatan) kami, yg menuturkan kepadamu dgn benar, kerana sesungguhnya kami telah menyuruh mencatat segala perbuatan yg pernah kamu kerjakan. Al-Jatsiyah ayat 29.

Rekod yg tidak menipu: (CCTV blh terlepas pandang, rekod kedatangan blh dipadamkan tapi yang ini..)

Dan diletakkanlah kitab, lalu kamu akan melihat orang2 yg bersalah ketakutan terhadap apa yg tertulis dikitab itu; dan mereka akan berkata: aduhai celaka kami! kitab apakah ini? yg tidak meninggalkan yg kecil dan tidak pula yg besar; tetapi ia mencatat semuanya dan mereka dapati apa yg telah mereka kerjakan ada tertulis dan tuhanmu tidak menganiaya seorang pun jua. Al Kahfi ayat 49.

Tidak cukup dgn itu...

Sehingga apabila mereka sampai ke neraka, pendengaran, penglihatan dan kulit mereka menjadi saksi terhadap mereka tentang apa mereka kerjakan.Al-Fushilat ayat 20.

Dan mereka berkata kepada kulit mereka: mengapa kamu menjadi saksi terhadap kami? kulit mereka menjawab: Allah yg menjadikan segala sesuatu pandai berkata telah menjadikan kami pandai pula berkata, dan dialah yg menciptakan kamu pada kali pertama dan hanya kepadaNya lah kamu dikembalikan. Al-Fushilat ayat 21.

Kamu sekali kali tidak dpt bersembunyi dari persaksian pendengaran, penglihatan dan kulitmu terhadapmu, bahkan kamu mengira bahawa Allah tidak mengetahui kebanyakan dari apa yg kamu kerjakan. Al-Fushilat ayat 22.

Sungguh manusia tidak mampu berdusta pd hari berlaku pertimbangan yang adil. Allah memang Maha Mengetahui. Muhasabah dipagi hari utk renungan bersama.

1 comment:

deeja said...

salam..ziarah&psahabatan....../slmt hari raya yg bakal tiba

Kos Hidup 2023 - Kerasnya Hidup Tahun Ini

Sesungguhnya tahun 2023 memang terasa sekali KERASnya kos hidup Keluhan di luar sana adalah real  Saya sendiri merasakannya Walaupun dua-dua...