Sunday, July 12, 2009

MLM: selidik sebelum melabur

semuanya bermula dari satu 'pengakuan terbuka' seorang lelaki melabur 20k utk MLM. berhutang dgn bank 10 thn utk join MLM dgn harapan blh kaya dlm setahun. tapi mlgnya, ia pelaburan paling merugikan pernah dibuat katanya. thread nie mendapat respon ramai ahli. kebanyakannya menceritakan kisah malang tertipu dsbnya.

byk tips and panduan berguna sy perolehi dari 'debat' hangat pasal MLM nie. antaranya sy baru menyedari bahawa ada MLM yg jatuh haram dari perspektif syariah. utk lebih lanjut klik disini.

sy copy paste bbrp komentar ahli yg sy fikir bermanfaat bagi sesiapa yg berminat menjalankan MLM. peringatan penting sy kira ialah: jgn mudah digula2kan dgn kekayaan, kereta besar yg flashy dan rumah2 agam indah itu. prospektor lebih suka fokus benda nie kerana barangkali itulah yg blh menarik ramai org utk join. tapi sptnya menyembunyikan hal2 penting yg wajar diketahui spt system company yg digunakan kerana system yg digunakan blh memberi jawapan ttg kekuatan dan akauntabiliti business. jadi jgn dgr pdgn prospektor saja, pastinya yg indah2. cari maklumat, buat research, tanya org lain yg pakar MLM yg beri pdgn objektif sblm meletakkan duit anda di dalamnya. ini bagi mengelakkan anda tertipu.

_____________________________________________________________

How to pick the right MLM business?

MLM adalah bisnes. tetapi seperti juga bisnes lain, MLM juga boleh digunakan untuk jalan pintas kepada kekayaan. Hampir setiap tahun ada syarikat MLM baru dibuka dengan membawa konsep dan sistem masing-masing. Tapi sebagai orang yang mahu menceburi bisnes MLM ini, adakah anda mengkaji syarikat MLM mana yang bertapak dan memberi faedah kepada ahli dalam jangkapanjang dan menguntung semua pihak.

Anda perlu melihat kepada sistem. terdapat beberapa sistem yg diamalkan didalam MLM iaitu step-up, matrix, binary, uni-level, sponsor, traditional dll. Inilah yang tidak ramai tahu tentang MLM compensaton plan.

Pada pendapat saya, untuk melihat satu company yg baik adalah melihat compensation yang dibayar melalui penjualan dan bukannya banyak datang daripada sponsoratau recruitment ahli baru. Apa jua bisnes di dunia, keuntungan datang daripada jualan. Inim bermaksud, banyak jualan maka banyak keuntungan. Apabila sesuatu system memperlihatkan keuntungan diperoleh daripada potongan komisen daripada yuran orang lain,maka anda perlu berhati-hati. Boleh jadi anda kaya kerana duit orang lain, atau anda hanya memayar untuk mengkayakan orang lain.

Saya amat menggalakkan saudara mara dan rakan-rakan yang mahu menceburi bidang MLM tetapi selalu berpesan, lihat pada compensation plan atau pelan pembayaran, seandainya keuntungan lebih banyak dapat daripada nilaii jualan, maka teruskan, sekiranya lebih mempromosi kepada membesarkan networking dan recruitment, saya akan menasihatkan utk menghindarinya. Ia lebih mirip kepada sistem sindiket tikus (piramid) dan pak man telo. Saya juga hairan mengapa kerajaan tidak mmandang serius dalam memantau sistem2 MLM yang baru.

Untuk pengetahuan anda, mana2 sistem binary kebanyakannya dicipta utk satu tempoh tertentu. Sampai disatu tahap apabila mencapai target, kebanyakan tauke akan bungkus dan tutup syarikat. Elakkan daripada menyertai MLM yg menggunakan sistem binary.

Dan satu perkara yang amat penting untuk anda tahu, kebanyakan MLM mengatakan dengan MLM anda mempunyai masa dan wang tetapi sebenarnya tidak sepenuhnya, apabila anda menceburi MLM anda perlu menghabiskan banyak masa untuknya khussnya diperingkat permulaan. Even anda sudah berjaya, anda masih perlu bergerak kesana sini untuk menyelenggara network tetapi tidaklah seteruk diperingkat permulaan.

Janganlah mudah digula-gulakan dengan impian kekayaan. BUKAN SENANG NAK JADI SENANG, TAPI SENANG NAK JADI SUSAH. sekiranya ada MLM yang mengatakan mudah untuk jadi kaya, please consider about it b4 u join.

my 2 cents view ... ...

________________________________________________

1- Boleh anda mention dari statement mana saya mengatakan menolak sistem downline? sila copy dan paste mana2 statement saya yg mengatakan menolak sistem downline.

2- Saya tidak pernah menyebut nama *** dalam posting saya yg lalu. Sekiranya anda terasa bahawa *** tergolong dalam kategori 'penggantungan kepada networking/recruitment', perlulah anda menerima hakikat. Saya menyentuh secara general. Bukan ****sahaja yang menjalankan kaedah sebegini tetapi ada juga syarikat lain yang menggunakan kaedah yang sama.

3- Soal ada 200 atau 2000 jutawan sekalipun, ia tak akan merubah fakta tenang sistem. apabila anda hendak belajar tentang MLM,jangan semata2 tanya upli APA ITU MLM? Upline tidak tahu apa itu MLM. Mereka hanya tahu apa itu *** ataupun syarikat masing2. Baca posting saya yang lallu betul2 dan anda akan tahu serba sedikit apa itu Multi Level Marketing dan compensation plan yang digunapakai oleh syarikat MLM diseluruh dunia.

4- Untuk mengira effectiveness compesation plan, anda perlu membuat nisbah dan perkadaran bagi maklumat pendapatan Dari Jumlah ahli/jumlah jutawan/jumlah pendapatan. Anda tak boleh simply mengatakan 200 jutawan yang wujud membuktikan syarikat ini mempunyai sistem yang berkesan. Saya sendiri pernah membantu setup sebuah syarikat MLM tempatan menggunakan binary. Syarikat tersebut menghasilkan hampir 100 jutawan dalam 3 tahun operasi. Tahun keenam hampir 300 jutawan dan syarikat itu ditutup. Ahli keseluruhan berdaftar 270K+. So, ini bukti 300 jutawan yg wujud tidak menjanjikan sistem MLM sesebuah company tersebut betul dan mantap.

5- Hakikat: Sebenarnya sesiapa sahaja boleh buka MLM sendiri. Ramai sudah orang buka MLM dan menjual product kerana a menjimatkan kos. Lebih 300 syarikat MLM baru dibuka diMalaysia setiap tahun. Ia bukanlah sistem pemasaran yang menipu tetapi sistem compensation MLM itu yang selalu menipu dan menguntungkan pihak tertentu sahaja. Kebanyakan yang mempelopori atau memiliki syarikat MLM ini adalah dari bangsa cina kerana mereka dapat melihat betapa mudah pendapatan mereka dijana oleh orang lain tanpa dibayar gaji.

my 2 cents view ... .

_____________________________________________

Nak tahu product MLM mana yang bagus, Dengar kata Konsumer dan bukannya kata salesman.

Contoh yang saya boleh beri MLM yang bagus ialah Tupperware, avon, Mary Kay, Amway, Cosway and few more.

Tupperware contohnya kalau ditanya orang kampung, semua bekas plastik dipanggil tupperware dan memang diakui tupperware kualitinya bagus.

Avon sungguhpun compensation plannya tidak mengkayakan ahli tetapi ia lebih menguntungkan pelanggan dan produknya mempunyai quality level tersendiri. Sesuai untuk pendapatan kecil kecilan.

Amway ramai yg katakan mahal tapi siapa tak kenal amway MLM paling lama bertapak di Malaysia. Sistem MLMnya yang banyak ditiru company MLM baru tapi masih tak boleh nak lawan. Productnya pun high class sesuai denganharga.

Usana walaupun bukan orang lama tapi quality product sudah diiktiraf untuk kegunaan phamaceutical awam.

Inilah contoh company MLM yang boleh anda yakin sebab mereka deliver kemampuan mereka dalam product, company strength dan manfaat pelanggan.

Tinggalkanlah niat uk cepat kaya ni. Memang ada insan yang bernasib baik kaya cepat dalam MLM tapi itu 1 dalam seribu. Kita 'think big' tapi jangan 'big hope' sebba nanti kecewa merana jiwa.

berwasatiah dalam kehidupan, insyallah dipenuhi keberkatan.

my 2 cents view ... ..

____________________________________________________________
Cerita2 kecewa:

masa aku keje kat ambank dulu, ramai giler a customer aku buat loan kat ambank semata2 nak join **** ni... kdg2 bila aku prepare dorg punyer cheque, rasa cam nak nangis... yelah, 20 30 ribu senang2 je dorg pinjam semata2 konon2 nak kaya cepat... yg datang tu ada yg keje posmen, nurse yg gaji pun xla seberapa, beban tu nak bayar utang... yg aku peliknya, knapa sumer org melayu je? ntah la ek... dorg x pkir kot... memg melayu mudah lupa... .

di sebabkan MLM la,
aku kene tinggal dek bakal tunang yg dah gian nak cr donwline...
kunun nak kaya..
tp makin kayap ada la
ikut event sana sini
mcm bodoh pun ada aku nengok
huuuhaaaa je lebeh
tp untung sikit pun x nmpk
event dah la mahal nak mati...

duit join lain
duit reg lain
duit lanje org supaya join lain
duit event lain
(x pk sume tu, tau nak dpt prospek je)

x pasal2 aku lak kene tinggal
kita duk la sokong dia, doakan dia supaya leh berjaya...
last2 jd camni lak
kunun stress la apa la

@@)(%&(&(@&^!^$!_$)&(!$_)&(!_$&_++&$^^#!

so, MLM mmg x jnj leh kaya la..
dlm 10 org blum tentu sorg pun leh dpt kete canggih dipoyokan tu..
kalo ko keje smp lebam bawah mata pun,
blum tentu ko leh cover duit loan bank tu... .

member ofis aku ada juga terkena nak suruh bt loan bank.,member aku x nak bt siap antar sms ugut2 nak cari member aku.,member aku takut siap bt report polis.,ada ke patut bisnes mcm ni org x nak join duk ugut2 pula.

aku pn nyaris2 nak msk hr 2, tp x jd. borang ahli je dh isi, siap nak setelkn borang loan aku lg.. diaorg kata loan gerenti setel... ada pak sdare la, makcik la,, mcm2... .. 30 RIBU plak modal. gila betul... 15 tahun aku nak tgg hutang 2. Kwn aku yg msk, mula2 ok la. pas 2 kete pn jual smula... dah la 2, diaorg pakat plak nak bhenti keje sbb income dh byk msk.. diaorg xpe la dh lame.. 5,6 kali tpn pas 2 aku wat x lyn je... tp diorg pya pjuk mmg gila la. 5,6 org plak 2. pendapat aku, kalu nak wat ape2 pn kna tya org.. HIDUP JGN DIKABURI DGN WANG RINGGIT YANG BELUM PASTI ADA DEPAN MATA...

**** ni memang aku dengar ramai da yg terkena..majority yg aku dengar org gov yg kena..coz mudah buat loan kot..membe aku joint ngan buat loan 20k atas nama husband dia..ke hulu-ke hilir cari downline..last2 ape pun takde..skg ni husband dia suruh dia jual **** tu untuk buat belanja..coz peruntukan duit poket dia.husband dia da buat bayar loan.aku rasa mana-mana MLM ni sama je..myb kita bole buat site income dengan MLM ni.tapi nak kaya tu memang sorang dalam 1000 kot..so..sebelum terpengaruh..fikir la betul-betul...

p/s: semoga info ini memberi manfaat bersama.

1 comment:

BUJANG SUSAH said...

Yang pastinya "Rasulullah galakkan berniaga" dan "tingkatkan taraf hidup" dijadikan alasan untuk menghalalkan apa saja yg dilakukan. Terlalu mengejar dunia tanpa sedar esok kita kan kemana.. wallahualam.

Kos Hidup 2023 - Kerasnya Hidup Tahun Ini

Sesungguhnya tahun 2023 memang terasa sekali KERASnya kos hidup Keluhan di luar sana adalah real  Saya sendiri merasakannya Walaupun dua-dua...