Sunday, July 5, 2009

kebahagiaan yang sesaat

Maaf kalau gambar yang tertera ini mengganggu ketenteraman kalian. Sy sendiri sukakan yang indah2 utk tatapan mata tapi hati ini terpanggil2 mahu sekali menguploadkan gambar2 ini. bukanlah utk hiburan hati tapi sebagai peringatan bersama.

sejujurnya, senak dada sy menatap gambar2 nie, mengalir air mata tak terasa. tersentuh benar rasanya. apa dah jadi?? sy msh ingat pengalaman melawat rumah kanak2 thn lepas. masih jelas di mata saya anak2 terbuang ini, begitu ramai bilangan mereka. comel2 belaka, dgn wajah sayu mengharap minta dipeluk. sempat jugak sy meluangkan sekejap masa bercakap2 dan bermain2 dgn mereka. tapi hati ini tuhan sajer yg tahu. orang lain ada keluarga sempurna yg menjaga mereka, tapi ini? yang ada dirumah kanak2 itu antara yg bernasib baik, sempat ditemui ketika masih hidup. tapi betapa ramai lagi yg tak bernasib baik seperti itu. tong2 sampah, tandas, halaman rumah orang, station bus dll menjadi 'rumah' mereka. seperti sampah lagaknya.

apakah yang pincang dalam masyarakat kita hari nie?? atau ini sememangnya petunjuk dunia ini telah sampai ke penghujungnya? menanti tika dan saat cuma??

sempat sy membaca komen seorang blogger ttg isu ini. kebetulan dia seorang penceramah, memberi ceramah di depan 40 khalayak pegawai2 kerajaan; semuanya golongan professional. bila dia utarakan isu ini katanya, ramailah yang mengucap 'cicak'. berhamburan segala amarah. tak lupa kutukan.

tapi bila ditanya, jika ada seorang gadis dtg kepada anda, dgn membawa kandungannya atau anak kecilnya, setakat mana anda mahu menolong. 'cicak' yang banyak tadi terus terdiam. barangkali sifat yg suka benar menghukum menjadikan mrk2 ini mengambil jalan singkat: buang saja lebih senang dari menjadi mangsa kutukan sampai bila2. generasi muda dlm kegawatan jiwa, perlu bimbingan. cabaran membesar zmn kini pastinya sgt berbeza dgn zmn 10-20 thn dulu. ibubapa kita perlu ilmu lebih hebat dlm membesarkan anak2. tapi ilmu sekular saja tidak cukup. pastinya tanpa tunjang agama, tanpa menunjukkan contoh teladan yg baik, tidak akan mencukupi. yg nyata, bukan sedikit cabaran membesarkan anak zmn skrg. sy yg tak ada anak ini pun kerap benar bimbang dgn anak2 saudara. agaknya punya anak sendiri nanti lebih hebat perasaan bimbangnya.

hubungan lelaki-wanita hubungan paling indah Allah ciptakan di dunia ini. dgnnya kasih sayang dan tanggungjawab terpelihara, atas nama cinta. diutuhkan hubungan dgn nama perkahwinan; didalamnya terlindung segala hak dan jaminan keadilan. tapi bilamana kita mencari yg diluarnya itulah segala permasalahan yg ada kini wujud. kebahagiaan sesaat cuma, deritanya berpanjangan.

sy bukanlah sempurna utk berckp hal ini semua, sy bukan manusia lepas dari segala dosa. tapi sy benar2 berharap, saya mampu menempuh cabaran di luar sana. mudah2an saya mampu dan tak berputus asa utk menjalani kehidupan ini dgn sebaik2 iman dan amal. insya allah.

2 comments:

TRIMATRA said...

saat pendidikan agama dipisahkan dari belajar ilmu di sekolahan maka yang terjadi adalah generasi yang pintar namun kering ruhani, sehingga bisa berlaku kejam demikian.

Cengkih78 said...

amat benar. apabila agama tiada dlm penghidupan, manusia lebih hina daripada haiwan

Kos Hidup 2023 - Kerasnya Hidup Tahun Ini

Sesungguhnya tahun 2023 memang terasa sekali KERASnya kos hidup Keluhan di luar sana adalah real  Saya sendiri merasakannya Walaupun dua-dua...