Tuesday, June 23, 2009

Siapa boss dlm rumahtangga?

Setiap rumahtangga ada 'boss' nya dan 'rakyat jelata'. Walaupun tertulis dan nyata sejak dari dulu, lelaki adalah nakhoda rumahtangga, ia hmm..nampaknya ada trend perubahan. Cubalah tanya dan buat pemerhatian. Walaupun tertulis lelaki mempunyai kuasa dominan, ia tak semestinya demikian. Ada juga rumahtangga yg diperintah oleh si isteri. pernah dgr queen control?? itulah dia.

Reader Digest latest issue buat survey 'who is the boss in your family?' Results spt berikut:

Negara yg votes lelaki sbg 'boss' dlm famili ialah:
India 69%
Brazil 67%
Malaysia 67%
France 64%
Singapore 61%
China 56%
Philippines 55%
Spain 55%
Italy 48%
Russia 48%
Germany 42%

Negara yg votes perempuan sbg 'boss' dlm famili ialah:
US 52%
Netherlands 52%
Canada 48%
UK 47%
Australia 46%

komen: India paling tinggi vote tuk lelaki. tak pelik sbb kalu kita melihat dari latarbelakang cultures and values yg menganggap lelaki setara 'tuhan'. pernah dgr amalan 'sathi?' tak ingat exact ejaan tapi lbh kurang. sblm British dtg, msykt India mengamalkan sathi nie. meaning that, apabila suami mati, maka si isteri perlu ikut mati bersama. dia akan dibakar juga walaupun dia tak mau. lepas British dtg, amalan ini dihapuskan.

US - paling tinggi vote utk wanita. ada ulasan mengatakan ini disebabkan wanita semakin ramai keluar bekerja dan mendominasi ekonomi rumahtangga atau menjadi ibu tunggal.

menarik: 10% wanita di Aus mengundi 'anak2' sebagai 'boss' dlm keluarga. Huhhh..


1 comment:

Roslan Nazri said...

saya bos..saya laki..saya jadi suami? hehehe

Kos Hidup 2023 - Kerasnya Hidup Tahun Ini

Sesungguhnya tahun 2023 memang terasa sekali KERASnya kos hidup Keluhan di luar sana adalah real  Saya sendiri merasakannya Walaupun dua-dua...