Tuesday, May 12, 2009

Switzerland here i come


Hari ini, seorang lagi rakan sekerja akan terbang ke Switzerland untuk PhDnya. sempat bertanya emosi dan perasaan ttg terbang jauh dan duduk kembara pertama kali dlm hidup. katanya terlalu busy utk nak merasai perasaan apa2 kerana sibuk mengemas dan mengangkut barang2 di pejabat. cuma yg pasti katanya - really stress right now.

i ckp, its only a beginning..stress tu hanya benar2 hilang bila u dah habis PhD nanti. 'really??' katanya dgn nada risau. oh ya. ayat yg sama pernah diungkap my exhousemate yg ketika itu berada di tahun pertama PhDnya di Adelaide. masa tu sy blum pergi lagi, baru dlm proses melengkapkan segala requirements and proses dan pergi. katanya, nak prepare pergi itu saja dah cukup stress, percayalah, itu semua permulaan saja. itu baru permulaan..terasa kebenarannya.

bukan menakutkan. PhD nie bukanlah seteruk dibayangkan oleh saya. takut ada yg 'trauma' oleh cerita2 sy di dalam blog ni. tapi yg pasti, perjalanannya tak mudah spt kita ambik degree, master etc. kita berada dlm lingkungan skop pengajian yg berbeza amalannya dari kebiasaan kita di zaman MA or BA. itu saja. barangkali kerana ia lain, maka ia terasa sukar. tapi alah bisa tegal biasa. dlm kesusahan itu, tetap juga terselit keseronokan.


2 comments:

umi_e said...

salam... kawan yang nak gi Switzerlan tu si Yana ke???

Cengkih78 said...

salam iyer..kenal ek? siapa nie yer?

Kos Hidup 2023 - Kerasnya Hidup Tahun Ini

Sesungguhnya tahun 2023 memang terasa sekali KERASnya kos hidup Keluhan di luar sana adalah real  Saya sendiri merasakannya Walaupun dua-dua...