Tuesday, April 14, 2009

Mengatasi perasaan kecewa

1. berkongsi dengan orang2 terhampir atau yang boleh dipercayai. jangan dipendam sendiri. berkongsilah dengan sahabat, kaum keluarga mahupun sesiapa saja yg kita fikirkan boleh memberikan motivasi, yg membantu kita utk melihat mslh dgn fikiran yg jernih, bukan menambah kalut.

2. selesaikan penyebab yg menjadi mslh dengan segera. tapi jangan mengambil keputusan di saat fikiran blum sepenuhnya waras dan rasional atau ketika emosi sedang 'menggelembung' tunggu masa nak meletup.

3. berfikirlah positif, apa pun yg terjadi, pastinya atas kehendakNya

4. berlapang dada, menerima dgn redha tanpa ada niat utk membalas dendam kpd org yg menyebabkan kekecewaan itu. ingat. barangkali dia bukan utk kita kerana Allah jadikan dia terbaik utk orang lain, tapi bukan dirimu. jgn membalas dendam kerana kita tak mungkin mengubah org yg tlh mengecewakan kita.

5. maafkan saja. biarlah apa yg terjadi itu berlalu dan melangkahlah ke hadapan. msh ada byk impian menanti utk digapai.

6. alihkan fokus. tiada ruginya jika kita alihkan tenaga dan fikiran utk membahagiakan org lain pula.

Namun yg paling penting, perlu bersyukur dan ingat Dia, insya Allah hati akan lapang. Allah yg menguasai hati manusia, dia yg berkuasa mengubahnya. dan dia mengatur kehidupan ini sebaik2nya. berbaik sangkalah. tlh tersurat yg berlaku. barangkali ada hikmah tersembunyi yg tak mampu dilihat oleh mata hati.

sebahagian sumber dipetik dari: afdhar.blogspot.

2 comments:

trimatra said...

orang kecewa di ayunan...., meratapi hal yang lalu tiada guna, alangkah baiknya jika berlakukan 5 tips disini, pastikan hilang rasa kecewanya.

Cengkih78 said...

hi, sudah semestinya. hidup ini plu sentiasa positif. walau kadang kala sukar dilakukan, tapi mesti cuba dulu.

Kos Hidup 2023 - Kerasnya Hidup Tahun Ini

Sesungguhnya tahun 2023 memang terasa sekali KERASnya kos hidup Keluhan di luar sana adalah real  Saya sendiri merasakannya Walaupun dua-dua...