Sunday, March 22, 2009

Hak Yang Lain

Menyayangi makhluk Allah lainnya adalah amanah. selain dijadikan mereka sebagai manfaat utk manusia, kita bertanggungjawab menjaga mereka sebaik mungkin, kerana itu adalah tanggungjawab yg Allah bagi, sesuai dgn gelaran manusia sbg makhluk berakal - khalifah di muka bumi.Dari Ibnu Umar diriwayatkan bahwa beliau berkata : ”Rasulullah SAW bersabda : ”Seorang anak perempuan masuk neraka karena mengikat seekor kucing. Lalu kucing itu tidak diberi makan dan tidak dilepaskan untuk mencari makanan sendiri”.

Dalam sebuah riwayat : ”Seorang perempuan disiksa karena seekor kucing yang ia kurung sampai mati. Dia mengurung kucing itu dan tidak memberinya makan dan minum. Dia tidak melepaskan kucing itu untuk mencari makan dan minum sendiri”

Manakala di dalam riwayat lainnya diceritakan bagaimana seorang pelacur telah dimasukkan ke dalam syurga kerana budinya memberi minum seekor anjing yang kehausan.

Dari Ibnu Umar diriwayatkan bahwa dia pernah bertemu pemuda-pemuda Quraisy yang menjadikan seekor burung atau ayam sebagai sasaran latihan memanah, dan mereka menjadikan anak panah yang tidak tepat pada sasarannya sebagai milik orang yang mempunyai burung tersebut. Ketika melihat Ibnu Umar, mereka lari. Lalu Ibnu Umar bertanya : ”Siapakah yang melakukan perbuatan ini? Allah melaknat orang yang melakukan perbuatan ini. Sesungguhnya Rasulullah SAW melaknati setiap orang yang menjadikan binatang yang mempunyai ruh sebagai sasaran panahnya”.


Dari Abdullah bin Amr diriwayatkan bahwa Nabi bersabda : ”Siapa pun yang membunuh burung pipit dan binatang-binatang lain yang lebih besar tanpa haknya maka Allah akan menanyakannya pada hari kiamat. Ditanyakan pada beliau : ”Wahai Rasulullah, apakah hak hewan itu? Nabi menjawab : ”Haknya ialah kamu menyembelihnya kemudian kamu makan dan bukan kamu potong kepalanya kemudian kamu buang”.



Kerana itulah agaknya kenapa diharuskan menyembelih binatang dgn cara yg santun. Kerana segala makhluk yg ada, mempunyai hak utk dipelihara. hanya manusia yg selalu bersikap kejam dan lupa diri.

Bagaimana kita memperlakukan makhluk Allah lainnya?


No comments:

Kos Hidup 2023 - Kerasnya Hidup Tahun Ini

Sesungguhnya tahun 2023 memang terasa sekali KERASnya kos hidup Keluhan di luar sana adalah real  Saya sendiri merasakannya Walaupun dua-dua...