Friday, November 21, 2008

Menghadapi Fitnah



Personal Notes: Pagi nie terbaca berita utama Utusan Malaysia berkaitan press conference yg dibuat Razak Baginda semalam. I lost track of time a bit, busy ada guest kat umah and urusan peribadi. But as i read the front news paper ttg Razak Baginda and his statements as well as released statement yg dia beri kpd wartawan, terus teringat petikan-petikan surah yg pernah dibaca and terdetik nak mskkan dlm blog. As peringatan peribadi juga buat panduan kita bersama. Antara tanda akhir zaman adalah byknya fitnah bermaharajalela sehingga manusia dah tak blh bezakan apa yg benar apa yg salah, sbb yg salah kelihatan begitu benar sedang kebenaran itu mengambil ms begitu lama utk terungkai. dlm sesetengah keadaan, bila dah terlewat. tapi firman Allah dlm quran al-taghabuun ayat 11 (kalau tak silap) bahwa tiada berlaku musibah tanpa pengetahuanNya dan Allah beri petunjuk kpd orang-orang beriman. Kdg2 berita yg sampai, adalah secondary news/information, meaning that kita bukan the first person yg menjadi saksi kepada suatu kejadian tu. justeru ada kebarangkalian cerita itu blh ditokok tambah sehingga lari dari yg sebenar. Dan dlm hal nie jgk (my personal belief); bukanlah manusia tempatnya kita bergantung harap melainkan Allah yg tahu kebenaran. Insya Allah, hati yg selalu tawakal pd Allah akan diberi pentunjuk sesudahnya. Tempat akhirnya pd Allah juga. Kita blh berdusta sesama kita manusia tapi tiada yg luput dari pengetahuanNya. Ada satu lagi petikan surah, tak ingat, tapi ada mengatakan bahwa sebaik2 keadaan utk menghadapi berita yg kita tak tau ujung pangkal ialah berdiam diri. Allah dah bagi panduan lama dah bagaimana caranya kita menghadapi fitnah akhir zaman. Sama2lah kita berpesan-pesan pada kebaikan. My 2 cent opinion...
__________________________________________________________________


"Hai orang-orang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti, agar kamu tidak menimpakan musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu."

"Dan ketahuilah olehmu bahawa dikalangan kamu ada Rasulullah. Kalau ia menuruti kemauan kamu dlm bbrp urusan benar-benarlah kamu akan mendapat kesusahan tetapi Allah menjadikan kamu cinta kepada keimanan dan menjadikan keimanan itu indah dalam hatimu serta menjadikan kamu benci kepada kekafiran, kefasikan dan kedurhakaan. Mereka itulah orang-orang yang mengikuti jalan yang lurus."

"Hai orang-orang beriman, janganlah suatu kaum mengolok-olokkan kaum yang lain kerana boleh jadi mereka yg diolok-olokkan itu lebih baik dari mereka yang mengolok-olokkan dan jangan pula wanita-wanita mengolok-olokkan wanita lain kerana blh jadi wanita-wanita yg diperolok-olokkan itu lebih baik dari wanita yg mengolok-olokkan dan janganlah kamu mencela dirimu sendiri dan janganlah kamu panggil memanggil dengan gelar-gelar yg buruk. seburuk-buruk panggilan ialah (panggilan) yang buruk sesudah iman dan barangsiapa yg tidak bertaubat, maka mereka itu adalah orang-orang yg zalim."

"Hai orang-orang yg beriman, jauhilah kebanyakan dari prasangka, sesungguhnya sebahagian dari prasangka itu adalah dosa dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain dan janganlah sebahagian kamu mengunjing sebahagian orang lain. sukakah salah seorang di antara kamu memakan daging saudaranya yg sudah mati? maka tentukanlah kamu berasa jijik kepadanya. dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penerima taubat dan Maha Penyayang."

Surah Al-Hujuraat (Kamar-kamar) ayat 6, 7, 11 & 12.



"Pembohongan sudah setengah pusingan mengelilingi dunia sebelum kebenaran sempat menyarung kasutnya." - Shakespeare

2 comments:

Unknown said...

salam, hanya dia dan Allah saje yg tau apa yg berlaku.
tapi kalau tiada angin masa kan pokok bergoyang, ntah la cengkih.
kalau ramai sahabat, bnyk brgaul, mcm2 hal kena tempuhi, ini namanya hidup..........

tasha said...

salam lina..

okey laaa....tuuuuuuu!!!!hihi

Kos Hidup 2023 - Kerasnya Hidup Tahun Ini

Sesungguhnya tahun 2023 memang terasa sekali KERASnya kos hidup Keluhan di luar sana adalah real  Saya sendiri merasakannya Walaupun dua-dua...