Wednesday, March 5, 2008

Cinta dan Manusia


Cinta dan manusia
Manusia mana yang boleh lari dengan perasaan cinta dan dicintai.Namun sedar atau tidak,cinta bagaimana yang kita dambakan.Cinta sang lelaki kepada sang wanita,bukanlah semudah luahan perasaan dan ikatan.Tetapi cinta yang benar adalah sebuah cinta yang disandarkan atas keizinan Allah.Seringkali kita melupakan Allah dalam mencari cinta,kerana kita angkuh dan acapkali mengatakan bahawa jodoh itu perlu dicari sendiri oleh kita.Tetapi kita terlupa bahawa jodoh yang dicari itu perlu disandarkan kepada pertolongan Allah.Pernahkah kita sujud istikharah kepada Allah di malam hari mencari petunjuk cinta dan jodoh kita.Tanyakan pada diri kita,tanyakan terus-terus tanpa henti.Kerana penulis sendiri telah tersedar dalam perkara ini,penulis angkuh dengan semua ini.Mungkin peristiwa 26 Februari telah menyedarkan penulis,bahawa Allah lah tempat segala-galanya.Istikharah bukan setakat sujud dan sembah pada-Nya.


[Diriwayatkan oleh Abdullah Ibn Amru ra. bahawa baginda Rasulullah SAW pernah bersabda: الالدنيا متاع وخير متاع الدنيا المرأة الصالحة. Maksudnya: “Dunia ini ialah perhiasan dan sebaik-baik perhiasan dunia itu ialah wanita solehah”. (Hadith ini adalah hadith sahih riwayat Muslim No. 1467 dan Nasaie, Ibn Majah dan Ibn Hibban serta lain-lain).]


Istikharah
Tapi istikharah adalah tempat pengaduan dan luahan secara total pada Sang Maha Kuasa.Bukan setelah kita suka pada seseorang itu,baru kita mahu istikharah.Kerana kadang-kadang,cinta yang telah meresap dalam jiwa itu,akan terus mempengaruhi keputusan kita dalam memilih pasangan itu.Jadi,keputusan itu bukan datangnya dari Allah,tapi dari hati yang telah dirasuk perasaan cinta itu.Oleh itu,haruslah kita pusatkan tumpuan kepada Allah ketika tunduk sujud pada-Nya dalam istikharah.Mungkin ramai yang katakan ini hanya sebuah retorik bahasa dan teori,tapi sedarlah bahawa kuasa manusia itu terbatas.Hanya Allah sahaja tempat pencarian dan pengaduan kita dalam segala hal,terutama bagi insan yang terkapai-kapai mencari cinta.
Saya tertarik dengan kata-kata sahabat saya merangkap roomate dan presiden IU yang pernah dia katakan pada seorang sahabat saya.Katanya, “kalau kau cop dia pun,kau boleh buat apa?Kau tiada ikatan yang sah,tak boleh nak keluar berdua-dua,tak boleh nak pegang-pegang dan lain-lain lah.Sebab kau tidak ada ikatan yang sah!So,bila kau dah bersedia kau terus masuk meminang dan terus kahwin.Tak perlu lagi nak cop-cop.”


Solusinya
Solusinya,sebuah ikatan itu bukanlah sebuah hubungan yang main-main dan tiada arah tuju.Sebuah hubungan haruslah diakhiri dengan sebuah ikatan yang sah dengan nama perkahwinan.Untuk mencari pasangan haruslah mencari dengan pertolongan, dan sandaran kepada yang Esa.Bukan semudah kata, “Dia jodoh aku,aku nak kahwin dengan dia.” Tapi ucaplah, “InsyAllah dengan izin Allah,setelah berusaha dan istikharah sepenuhnya kepada Allah,pasti wanita itu menjadi isteriku.”


[“Wahai anak muda, berkahwinlah. Sesiapa yang mampu, berkahwinlah kerana ia lebih memelihara mata dan menjaga faraj. Sesiapa yang tidak mampu untuk berkahwin hendaklah dia berpuasa kerana puasa adalah penahan (daripada gelojak nafsu)” (Hadith Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Imam Al-Bukhari).]


Artikel ini tulus untuk semua pembaca,dan menjadi peringatan yang terakhir dan keramat untuk penulis sendiri.Hubungan itu bukanlah sesuatu yang boleh diperlakukan dengan main-main,kerana pengakhiran hubungan yang menanti adalah ikatan perkahwinan yang membawa hingga ke akhirat.WaAllahualam...
____________________________________________________________________
sungguh benar bagai yang dikata. ramai melupakan Allah bila membuat keputusan, sedang pengetahuan kita akan sesuatu sgt terbatas..justeru itu dlm apa jua keadaan, keputusan atau pemilihan, selesaikan dgn istikharah, doa, dan usaha..tawakal pada Allah sebaik2 yg Maha Mengetahui..
"barangkali yg kelihatan tidak baik itu..mendatangkan kebaikan pada diri kita dan sebaliknya"..hanya Allah mengetahui
Rasullullah pernah berfirman " tidak pernah rugi org yg selalu beristikharah dlm memutuskan apa jua keputusan/urusan hidupnya".

No comments:

Kos Hidup 2023 - Kerasnya Hidup Tahun Ini

Sesungguhnya tahun 2023 memang terasa sekali KERASnya kos hidup Keluhan di luar sana adalah real  Saya sendiri merasakannya Walaupun dua-dua...